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Conférence publique de l'IISMM-BULAC

Conférence - Mardi 8 mars 2022 - 18:30Conférences publiques de l’Institut d’études de l’Islam et des sociétés du monde musulman (IISMM) en partenariat avec la Bibliothèque universitaire des langues et civilisations (BULAC)Cycle 2021-2022Mardi 8 mars 2022 de 18h30 à 20h - Auditorium du Pôle des langues et civilisations - 65, rue des Grands Moulins 75013 Paris. Passe sanitaire et masque obligatoires Leyla Dakhli-Mital, Historienne, Chargée de recherche, CNRS, Centre Marc Bloch (Berlin)« La rue, un contre-pouvoir à décrypter. Révoltes contemporaines sur la rive sud et est de la Méditerranée Pour celles et ceux qui ne pourraient pas se déplacer vous pourrez nous suivre en direct sur la chaîne YouTube de la BULAC : https://www.youtube.com/watch?v=6AdnutsuZRk&feature=youtu.be

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Conférence-débat autour de l'ouvrage de Daniel Rivet

Rencontre - Jeudi 13 janvier 2022 - 10:00Rencontre autour de l’ouvrage de Daniel Rivet (Université Paris 1 Panthéon Sorbonne)Henry de Castries (1850-1927)Du faubourg Saint-Germain au Maroc, un aristocrate islamophile en République,Paris, IISMM-Karthala, Collection Terres et Gens d'Islam,  2021, 240 p.Tour à tour officier de bureau arabe dans le Sud-Ouest oranais de 1875 à 1882, conseiller général en Maine-et-Loire de 1884 à 1914, colonel d’un régiment de la territoriale sur le front en 1914, conseiller historique du gouvernement chérifien après-guerre au Maroc, Henry de Castries (1850-1927) échappe à toute catégorisation simpliste. Aristocrate, il le fut par son maintien en société, mais il devint arabophile au Maghreb, recueillit la parole des gens sous la tente bédouine en ethnographe accompli, et suivit au plus près la pratique du culte des saints dans le Sud marocain. Monarchiste, il fut cependant un ardent partisan de l’expansion coloniale de la France, précipitant le ralliement de son milieu social à l’idée coloniale et à la République qui en était le vecteur.  Catholique intransigeant en surface, il devint en son for intérieur un croyant abrahamique pratiquant un monothéisme traversant les confessions, sous l’influence de l’islam. Conseiller général, il se détacha du camp de l’ordre établi et fut l’avocat discret, mais tenace, des sans voix, des exclus.Grâce au fonds Dampierre, aux Archives nationales, on peut examiner Castries sous toutes ses facettes et arracher l’homme aux stéréotypes. Malgré ces marqueurs puissants que sont l’appartenance à la plus haute aristocratie, au catholicisme de combat et à l’habitus colonial, il se distingua par sa manière de servir en tant qu’officier et conseiller général, d’écouter les gens les plus démunis et de les aider, comme par son attention extrême à ses informateurs « indigènes » qui sont toujours, dans sa quête du savoir, des collaborateurs de plain-pied. Aussi c’est sous un double angle de vue que cette biographie a été composée : un pied dans l’histoire socio-politique de la IIIe République et, au prix d’un pas de côté, l’autre pied dans l’histoire des gens ordinaires.Daniel Rivet est historien, spécialiste du Maghreb à l’époque coloniale et de l’histoire du Maroc. Professeur émérite de l’université de Paris 1 Panthéon Sorbonne, il a également enseigné l’histoire contemporaine à la faculté des lettres et sciences humaines de Rabat et à l’université Lumière Lyon 2. Le jeudi 13 janvier 2022 à 10h - EHESS, IISMM, Salle B3-18 (Bâtiment B 3ème étage) 54, Boulevard Raspail 75006Présidence : Bernard Heyberger (EHESS, EPHE, Césor) Responsable de la collection IISMM/ Karthala « Terres et gens d’Islam »Discutant :  Alain Messaoudi (Université de Nantes, CRHIA) Pour celles et ceux qui ne pourraient y assister vous pourrez nous suivre à partir de ce lien : https://bbb.ehess.fr/b/sop-pfg-47w-huj    

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Conférence publique de l'IISMM-BULAC

Conférence - Mardi 1 février 2022 - 18:30Conférences publiques de l’Institut d’études de l’Islam et des sociétés du monde musulman (IISMM) en partenariat avec la Bibliothèque universitaire des langues et civilisations (Bulac)Cycle 2021-2022 : « Les contre-pouvoirs dans les régimes à référence musulmane »Mardi 1er février 2022 de 18h30 à 20h - En visioconférenceNabil Mouline Historien et politiste, chargé de recherche, CNRS, DRES « Une siba urbaine ? Les prémices d'un mouvement constitutionnel au Maroc (1901-1962) »

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Conférence publique de l'IISMM-BULAC

Conférence - Mardi 4 janvier 2022 - 18:30Conférences publiques de l’Institut d’études de l’Islam et des sociétés du monde musulman (IISMM) en partenariat avec la Bibliothèque universitaire des langues et civilisations (BULAC)Cycle 2021-2022Mardi 4 janvier 2022 de 18h30 à 20h - Auditorium du Pôle des langues et civilisations - 65, rue des Grands Moulins 75013 Paris. Passe sanitaire et masque obligatoiresCorinne Lefèvre Historienne, Chargée de recherche, CNRS, CEIAS « S'opposer au padshah : contestation et répression en Inde moghole (XVIe-XVIIIe siècles) »Pour celles et ceux qui ne pourraient pas se déplacer vous pourrez nous suivre en direct sur la chaîne YouTube de la BULAC. 

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Conférence publique de l'IISMM-BULAC

Conférence - Mardi 7 décembre 2021 - 18:30Conférences publiques de l’Institut d’études de l’Islam et des sociétés du monde musulman (IISMM) en partenariat avec la Bibliothèque universitaire des langues et civilisations (BULAC)Cycle 2021-2022Mardi 7 décembre 2021 de 18h30 à 20h - Auditorium du Pôle des langues et civilisations - 65, rue des Grands Moulins 75013 Paris. Passe sanitaire et masque obligatoiresNoémi Levy-Aksu Historienne, Coordinatrice de projet, Hafıza Merkezi (Centre Vérité, Justice, Mémoire), Istanbul« Production et transmission de savoirs en dehors du cadre universitaire dans la Turquie d'aujourd'hui » Pour celles et ceux qui ne pourraient pas se déplacer vous pourrez nous suivre en direct sur la chaîne YouTube de la BULAC : https://www.youtube.com/watch?v=Yzn9X52AKRY 

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Conférence publique de l'IISMM-BULAC

Conférence - Mardi 9 novembre 2021 - 18:30Conférences publiques de l’Institut d’études de l’Islam et des sociétés du monde musulman (IISMM) en partenariat avec la Bibliothèque universitaire des langues et civilisations (BULAC)Cycle 2021-2022Mardi 9 novembre 2021 de 18h30 à 20h30 - Auditorium du Pôle des langues et civilisations - 65, rue des Grands Moulins 75013 Paris. Passe sanitaire et masque obligatoires Mathieu TerrierSpécialiste de l'histoire des idées en islam, Chargé de recherche, CNRS, LEM« L’opposition au pouvoir dans le shi’isme imâmite à la période prémoderne : de la révolte armée au contre-pouvoir spirituel » Pour celles et ceux qui ne pourraient pas se déplacer vous pourrez nous suivre en direct sur la chaîne YouTube de la BULAC :https://www.youtube.com/watch?v=3e5Lagn9jhY  

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ENIS/NISIS-MIDA Spring School Indonesia 2022

Appels étudiants - Lundi 1 novembre 2021 - 23:00ENIS/NISIS-MIDA Spring School Indonesia 2022 "Mobility and Mobilisation in Muslim Societies" 21-27 March 2022Sunan Kalijaga State Islamic University, YogyakartaDeadline: November 1st, 2021 The international Spring School “Mobility and mobilisation in Islamic societies” is co-organised by the European Network for Islamic Studies (ENIS), formed by the European Research Program “Mediating Islam in the Digital Age” (MIDA) and the Netherlands Interuniversity School of Islamic Studies (NISIS), Sunan Kalijaga State Islamic University, Yokyakarta, and International Islamic University of Indonesia. The Spring School addresses the topic of mobility and mobilisation in Muslim societies, past and present. Mobility and mobilisation are two interrelated dimensions in the fabric of Muslim societies that have played an important role in shaping these societies’ religious, intellectual and political developments throughout the centuries. Taking movement as a mediating practice, the objective of the Spring School is to study how mobility of people – both in the past and in the present, be they Muslims or non-Muslims, inside and outside the Islamic world, in the ‘real world’ and in cyberspace – has affected the relationship of Muslim societies with their own past, their understanding of their present environment, the formation or deconstruction of entrenched or new stereotypes, and their local dynamics of political and/or intellectual mobilisation.For the fourteenth-century scholar Ibn Khaldun, “traveling in quest of knowledge is absolutely necessary for the acquisition of useful knowledge and perfection.” The pilgrimage to Mecca and the study journey (al-riḥla fī ṭalab al-ʿilm) stand out among the cultural practices closely associated with Islam that involve mobility, and their relevance is reflected in the number of studies devoted to these two manifestations of Muslim mobility. Ibn Khaldun’s family was from al-Andalus, where the riḥla fī ṭalab al-ʿilm seems to have reached its maximum expression in the early centuries of Islam. Studies on this cultural practice have shown that Andalusis and Maghrebis travelled in great numbers to the central lands of Islam, ahead of those from other regions also located in the edges of the Islamic lands. Travel and pilgrimage was not limited to the scholars and the believers who could afford to pay for it. The ruler of Mali, Mansa Musa (ca. 1280-ca. 1337), went to Mecca, one of the few rulers who did so in the premodern period. The riḥla as a literary genre is considered to have been an Andalusi innovation.At the same time, there were always scholars who seem to have considered that they could learn what they needed without venturing out of their homeland, although few general studies have been carried out to explain what motivated them against those who did perform the riḥla. The twelfth century saw the rise of a movement, that of the Almohads, headed by a Mahdi who told his favourite student, the future caliph ʿAbd al-Muʾmin, that he did not need to travel to the East because all the knowledge he needed he could find it now in the West. This proclamation of cultural and intellectual superiority and independence did not last for long, and travels of study continued in later times. After the Almohad attempt at establishing a local sanctuary at the grave of the Mahdi Ibn Tumart in Tinmal (Atlas Mountains) there occurred a ritual re-centering in the Hijaz. This gave rise to a peculiar Maghrebi practice, that of sending letters to the Prophet’s grave in Medina by those who could not visit a town that was also closely linked to the eponym of the Maliki legal school that prevailed in the Islamic West.When moving from the Western to the Eastern edges of Islam, other developments can be highlighted and contrasted with those just briefly described. In the late-medieval and early modern period, mobility between Muslim India, Southeast Asia, and the central and western parts of the Islamic world, increased significantly. In the Mataram Sultanate of Java, to highlight just one example, local, strongly centralistic traditions merged with Islamic cosmopolitanism. Via the Indian Ocean, scholarly and economic networks proliferated, a dynamic that was further enhanced by the advent of the steamship in the 19th century and the airplane in the early 20th century. The Maghrebi and Indonesian cases serve to illustrate that the geographical and intellectual conception of a “centre” (the Hijaz, Egypt, Syria, Iraq, Anatolia in Ottoman times) and “peripheral” regions (al-Andalus, or Southeast Asia) should be problematized as for certain periods (perhaps always)? polycentrism seems to be what best reflects the reality on the ground.The organizers of the Spring School are pleased to invite researchers to send proposals dealing with these dynamics. Topics could include the local production of knowledge and how it may - or may not - travel to other regions, which conditions favour the circulation of capital, what is gained and what is lost when such circulation does not flow in certain directions - for example, because of language (Arabic, for all its relevance, was only one of the languages through which Muslims expressed themselves), how a manuscript culture changed with the introduction of new media (paper, printing), how it has adapted to the internet era, and how increased facility of movement affected the mobility of texts and ideas across borders. Researchers are invited to reflect on these issues from the perspective of their own research. In order to enhance historical comparison and analytical depth, we call not only on researchers dealing with Islam in the past but also those working on contemporary issues.SpeakersConfirmed keynote speakers for the school:Prof. Dr. Azra Azyumardi (Syarif Hidayatullah State Islamic University, Jakarta), Prof Dr. Claudia Derichs (Humboldt University Berlin), Prof. Dr. Edith Franke (Marburg University),Dr. Istiqomah (Institut Agama Islam Negeri)Dr. David Kloos (Royal Netherlands Institute of Southeast Asian and Caribbean Studies)Prof. Dr. Syamsul Rijal (UIN Jakarta) and Prof. Dr. Martin van Bruinessen (Utrecht University). Requirements for applicationsPhD candidate students and advanced MA students, whose research focuses on this topic are invited to apply for participation.Candidates enrolled at French and Spanish universities are invited to apply at the Institut d'études de l'Islam et des sociétés du monde musulman (IISMM): info@itn-mida.orgCandidates enrolled at Dutch universities are invited to apply at NISIS nisis@uu.nlCandidates enrolled at German and Italian universities are invited to apply at the Center for Near and Middle Eastern Studies (CNMS, Philipps-Marburg University): albrecht.fuess@uni-marburg.deCandidates enrolled in other universities than the ones mentioned are requested to apply at one of the four institutions only. Details of the school for prospective student applicantsAll the consortiums warmly invite PhD or RMA students in Islamic Studies or related fields with an affinity with the subject of the Spring School to apply;Should the number of applicants exceed the number of available places, a selection will be made. Selection will primarily be based on the excellence of the paper proposal and its fit with the theme of the school. Students will be notified of their acceptance mid-November at the latest;Funding for travel will be made available for selected students (RMA/PhD, priority given to NISIS members). Here, too, a selection might be applied if the number of applicants exceeds the available funding;Selected students will need to make arrangements to travel to Indonesia themselves. Students are also required to arrange forcomprehensive cancellation insurance. None of the institutions cannot be held accountable for the necessity of changing or cancelling flights due to the ongoing COVID-19 Pandemic or other unforeseen events. Students will arrange their own visa.The institutions  will assist in the arrangement of accommodation, which will be organized together with our Indonesian partners and will be offered to participants to keep the costs of participation at a minimum;Compliance with local and up-to-date COVID regulations are responsibility of the selected candidates themselves.An invitation letter will be provided if necessary. Application processYour applications must include:1. a title and abstract* of 300 words (max.) of your presentation (15 minutes) to be given at the spring school 2. a short biography* of 50 words (max. in the third person)3. a CV 4. a cover letter5. one-page description of your PhD or MA project * If your application is successful these will be used in the digital program booklet. Please send your abstract and biography in word format (.doc or .docx). The length of the presentation should be no more than 15 minutes. After the presentations there is 15 minutes reserved for questions and answers. Please note that we invite you to act as discussant for one of the other presentations. The aim of the discussant is to give some brief feedback and ask the first question. All the Spring School is in English. Thus, it is mandatory to apply in English and to specify in the application: Application Spring School 2022.  If you have any question regarding the Spring School about eligibility, practical concerns, etc., please contact the NISIS office at nisis@uu.nl or MIDA office : info@itn-mida.orgThe Spring School is convened by Christian Lange (NISIS), Maribel Fierro (CSIC), Albrecht Fuess (CNMS, Philipps-Marburg University), Pascal Buresi (CNRS-IISMM / ITN-MIDA), and Noorhaidi Hasan (Sunan Kalijaga State Islamic University; International University of Indonesia). 

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Hirak, le renouveau de la contestation en Algérie

Conférence - Mardi 10 mai 2022 - 18:30Conférences publiques de l’Institut d’études de l’Islam et des sociétés du monde musulman (IISMM) en partenariat avec la Bibliothèque universitaire des langues et civilisations (BULAC)Cycle 2021-2022Mardi 10 mai 2022 de 18h30 à 20h - Auditorium du Pôle des l (...)(...)

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ENIS/NISIS-MIDA Summer School Indonesia 2022

École d'été - Lundi 20 juin 2022 - 09:00 ENIS/NISIS-MIDA Summer School Indonesia 2022 The ENIS/NISIS-MIDA Summer School 2022 takes place from June 20 to June 26, 2022 at Sunan Kalijaga State Islamic University, Yokyakarta.The international Summer School “Mobility and mobilisation in Islamic soci (...)(...)

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Conférence publique de l'IISMM-BULAC

Conférence - Mardi 5 avril 2022 - 18:30Conférences publiques de l’Institut d’études de l’Islam et des sociétés du monde musulman (IISMM) en partenariat avec la Bibliothèque universitaire des langues et civilisations (Bulac)Cycle 2021-2022Mardi 5 avril 2022 de 18h30 à 20h - Auditorium du Pôle des (...)(...)

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